Don Juan
12 oktoober 2020 kell 19:00
Rahvusooper Estonia 3 t 10 m

Don Juan

Peterburi Kammerooper



W. A. Mozart „Don Juan“
Lavastus: Juri Aleksandrov
Etendus on rahvusliku teatripreemia „Kuldne Mask“ nominent
 
Ooper „Don Juan ehk Liiderdaja karistus“ on üks suuremaid ja maailmas tuntumaid W. A. Mozarti oopereid. See kirjutati Pariisi teatri tellimusel 1897.a aastal, mille Mozart sai pärast ooperi „Figaro pulm“ edukat esietendust. Töö ooperikunsti šedöövri kallal võttis vaid pool aastat. Ooperi aluseks on teada-tuntud legend, mille peategelane Don Juan on vapper ja julge naiste võrgutaja.

Mozart ja libretist Lorenzo Da Ponte töö sujus kergelt ja esietendus Mozarti enda sõnul „väga kõlava eduga“. Eksisteerib dokumentaalselt kinnitamata legend sellest, et ajal, mil nad ooperit kirjutasid, kohtusid nad Prahas Casanovaga, kes oli neile konsultandiks.

Mozarti Don Juani tegelaskuju on aga mitmetahulisem: vaatamata paljudele „puudustele“, kutsub kangelane laia publiku hulgas esile sümpaatia. Mozart kirjutas hämmastavalt sügava ja tundelise teose, mis on täis kirgesid ning tegelaste teravaid kokkupõrkeid. „Don Juan“ on vaieldamatult üks Mozarti täiuslikemaid ning samal ajal keerulisemaid teoseid. Muusikalises mõttes nõuab ooper täiuslikuks realiseerimiseks väljapaistvaid lauljavõimeid. „Don Juan“ on keeruline ka teatraalselt. Loo alapealkirjas, mille pani Mozart ise, sisaldub teatud vastuolu, mõistatus: drama giocosa – lõbus draama – mis see on? On see harv „ebamaine“ nali päikeseliselt geeniuselt, kes kinkis maailmale šedöövri, milles on huumor ja flirt paralleelselt tragöödiaga? Tegelikult on „Don Juani“ mõistatusi palju – see on üks maailma muusikakirjanduse mittelineaarsemaid ning mitmetasandilisemaid teoseid. Selles ongi tema keerukus, kuid samas ka voorus teatrite jaoks: see klassitsistlik teos pakub ammendamatuid võimalusi otsimaks uusi lavastuslikke lahendusi. Seda ooperimõistatust lahendas ka teater Peterburi Kammeroopera.

Klassikalises versioonis on kõik tegelased peale Don Juani teisejärgulised. nende tunded, mõtted ja tegemised on alati seotud peategelase tegevusega. Olgu selleks siis truu teener Leporello, tulihingeline Donna Elvira, uhke ja läbitungimatu Donna Anna, koketeeriv talupoja mõrsja Zerlina või siis Anna ja Zerlina peigmehed Ottavio ja Masetto.
Juri Aleksandrovi, teatri kunstilise juhi lavastatud „Don Juan“ on täiesti uus lähenemine kõigile tuttavale teosele, kus on põhirõhk asetatud Don Juani ümbruskonnale, teisejärguliste tegelaskujude tõlgendamisele.
 
Eksisteerib selline ettekujutus, et teater, mis suuda etendada „Don Juani“, võib mängida mistahes ooperit. Ooperitrupi väärtust hinnatakse just „Don Juani“ alusel, sest selles ooperis on kasutusel kõikvõimalikud häälte liigid, sealhulgas ka metsosopran, lüüriline sopran, bariton, bass…
 
Teatri Peterburi Kammeroopera kõrge esituslik meisterlikkus ja muusikaline kultuur annavad võimaluse muusikasõpradel seda etendust täies mahus nautida.

LIITU UUDISKIRJAGA